Goda & nyttiga proteinbars efter träning

proteinbar

Träning är något som förbrukar mycket energi och som ofta behöver en bra mängd protein för att ge ett så bra resultat som möjligt. Även för barn är proteinintaget viktigt och även om man kanske främst håller på med en idrott för att det är kul gör man klokt i att se till så att kroppen kan ta tillvara på effekterna av träningen och bli starkare.

För att blir starkare krävs protein, vila och sömn efter en träning. Protein kan man få genom maten men tyvärr är det svårt att nå optimala nivåer genom bara mat och ibland är det inte lätt rent praktiskt.

Proteinbars är fantastiskt bra att ha med sig till träningen, skola, jobb eller i andra situationer. Väljer man rätt produkter är det inte bra ett gott mellanmål och utan också väldigt nyttigt.

Hur mycket protein behöver man?

Är du en vuxen person som styrketränar på gymmet kan du ha nytta av upp till så mycket som ca 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Om du väger 80 kg så blir det alltså 160 gram protein (80*2 g).

Skulle du gå på en hård diet för att gå ner i vikt och styrketräna mycket så kan du nog ha nytta av så mycket som 3 gram per kilo kroppsvikt. Orsaken är helt enkelt att underskottet på energi kommer göra att kroppen använder en del av protein som bränsle för annat.

Men i normala fall då för en person som tränar, hur mycket protein bör man äta? Livsmedelsverket ger en rimlig uppskattning på detta här.

Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt.

Ca 15-20 % av ditt totala energiintag skulle förmodligen vara ett bra riktmärke och för kvinnor gäller 63-125 gram per dag för de som tränar och för män 80-160 gram per dag. Detta avser personer som är 18-30 år gamla men är ett bra riktmärke för alla vuxna.

En tjej som är 16 år och en kille som är 16 år som tränar har ungefär samma behov. Du kan utläsa det på Livsmedelsverks hemsida men det är så lite skillnad att man kan tycka att de kunde haft en tabell bara.

Goda proteinbars som är nyttiga

Goda Proteinbars
Goda Proteinbars från Barebells. Rekommenderas varmt även om priset är högre än de billigare. Men de är också klart mycket godare 🙂

En del proteinbars innehåller ganska mycket socker och dessa bör man undvika. Rent socker i en proteinbar gör att de inte blir lika nyttiga. Däremot är inte kolhydrater fel men det ska inte komma från mestadels socker.

Det finns idag ett par märken av proteinbars som är sötat med sötningsmedel istället för socker och som inte bara lyckats göra dem extremt goda utan således även ganska nyttiga för sitt ändamål.

Man måste komma ihåg att en proteinbar är ett tillskott av protein, ett mellanmål och ska inte ersätta några måltider av de stora måltiderna.

Dessa proteinbars innehåller 20 gram protein och för en tränande person kan 1-2 av dessa bars om dagen lyfta proteinintaget till bättre nivåer.

Hemsidan testat.nu har sammanställt de bästa proteinbarsen från olika tillverkare som du hittar här:
https://testat.nu/proteinbars/

På deras sida blir det tydligt att de bästa sorterna har mycket bättre energikällor än de lite billigare som innehåller socker.

Jag har personligen själv smakat testvinnaren från Barebells och tycker de är extremt goda. De är inte superbilliga men jag ser det som mat och då är 15-20 kr för en bar inte en enorm summa.

Smakerna jag gillar absolut mest är Cookies & Cream och Salty Peaunut. Om ni ska prova några proteinbars från Barebells så är dessa helt klart bäst.

Jag har tidigare provat andra proteinbars men tyckte inte de var speciellt goda och ganska svåra att äta. Det skiljer alltså mycket mellan fabrikat.

Läs mer om träning & protein

Jacob Gudiol är en bra källa att vända sig till för dig som vill lära dig mer om kroppen och vad den senaste forskningen tyder på. Han är väldigt duktig på att tyda studier och lägger ner mycket tid på att sammanställa detta för att du ska slippa göra grovjobbet.

Han har på tyngre.se en artikel om protein för dig som vill bygga muskler. I praktiken vill alla som tränar bygga muskler fast på olika sätt. Kanske behöver tyngdlyftare snäppet mer protein än vad en löpare eller simmare behöver men totalt sätt är det väldigt intressant information.